Kalendarium
Najważniejsze wydarzenia z historii reaktora
Przygotowanie programu wykorzystania 2-go reaktora badawczego
Zatwierdzenie projektu reaktora (decyzja budowy)
Oficjalne rozpoczęcie budowy - wmurowanie aktu erekcyjnego (16 czerwca)
Rozruch technologiczny z udziałem E. Gierka i P. Jaroszewicza (12 lipca)
Doświadczenie krytyczne - krytyczność osiągnięta 18 grudnia o godz. 0:17
Awaria oprzyrządowania elementu paliwowego - wydostanie się gazowych produktów rozszczepienia do obiegu pierwotnego i dalej do pomieszczeń technologicznych. Przyczyna: zbyt niski przepływ chłodziwa w czasie eksperymentu prowadzącego do określenia dopuszczalnej mocy generowanej w elemencie paliwowym (16 maja)
Pierwszy okres eksploatacji reaktora:
moc cieplna 20-30 MW,
czas pracy 700-3500 godz. rocznie,
instalacja sond do badań materiałowych,
nieplanowane wyłączenia reaktora (niesprawność głównych pomp chłodzenia kanałów paliwowych, tzw. pomp Guinarda),
trudności w wymianie paliwa,
brak wymaganych parametrów systemu wentylacji
Modernizacja reaktora:
- zainstalowanie pasywnego układu zalewania kanałów paliwowych wodą z basenu reaktora
- poprawienie osłonowości stabilizatora ciśnienia
- modernizacja systemu wentylacji
- usunięcie zdeformowanych bloków grafitowych
- zakup berylu z pomocą techniczną Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej
- rozbudowa matrycy berylowej z 20 do 48 szt.
- zamiana przepływu wody chłodzącej w wymiennikach ciepła pierwotnego obiegu chłodzenia
- modernizacja chłodni wentylatorowych w II obiegu
Drugie doświadczenie krytyczne (30 grudnia)
Zwrotny moment w eksploatacji reaktora MARIA - wyłączenie reaktora EWA (20 lutego) i przejęcie produkcji izotopów promieniotwórczych oraz przenoszenie urządzeń z kanałów poziomych reaktora EWA
Awarie prętów regulacyjnych polegające na oderwaniu się dolnego odcinka pochłaniającego neutrony. Przyczyna: znaczne zmniejszenie natężenia przepływu wody chłodzącej pręty na skutek niedostatecznego uszczelnienia matrycy rdzenia po przeprowadzonej modernizacji, przegrzanie się dolnej części pochłaniającej pręta (5, 11, 25 i 27 lipca)
Usunięcie części rdzeniowej SBM-EJ w związku z zaniechaniem realizacji programu badań bezpieczeństwa elektrowni jądrowych
Pierwszy etap konwersji wzbogacenia paliwa z 80% do 36% zawartości U-235
Zakończenie procesu konwersji rdzenia na paliwo o wzbogaceniu 36%
Kolejne usprawnienia w reaktorze:
- wymiana aparatury systemu sterowania i zabezpieczeń
- modernizacja systemu wykrywania nieszczelności elementów paliwowych (WNEP)
- usprawnienie pomp obiegu wtórnego (usunięcie kół zamachowych i skrócenie wału napędowego)
- wywóz wypalonego paliwa z reaktora MARIA do przechowalnika wypalonego paliwa
Przestój reaktora z powodu braku paliwa, dostawa nowego paliwa o wzbogaceniu 36%
Modernizacja systemu dozymetrycznego
Modernizacja systemu SAREMA zbierania danych z pomiarów technologicznych
Badanie paliwa francuskiego o wzbogaceniu 19,7%
Zainstalowanie trzech nowych wentylatorów w chłodni kominowej
Wywóz wypalonych elementów paliwowych do Federacji Rosyjskiej - współpraca polsko-amerykańsko-rosyjska w ramach układu globalnej redukcji zagrożenia (GTRI) paliwem wysoko wzbogaconym w reaktorach badawczych
Napromienianie tarcz uranowych do produkcji molibdenu
Konwersja rdzenia na paliwo francuskie o wzbogaceniu 19,7%
Badanie paliwa rosyjskiego o wzbogaceniu 19%
Wymiana pomp głównych obiegu chłodzenia kanałów paliwowych i zainstalowanie nowych pomp powyłączeniowych
Konwersja napromienianych tarcz uranowych do produkcji molibdenu na tarcze niskowzbogacone 19,7%
Modernizacja systemu pomiaru temperatur chłodzenia z elementów paliwowych
Pierwsza Okresowa Ocena Bezpieczeństwa (PSR)
Początek napromieniań holmu-166 w mikrosferach do terapii raka wątroby
Wymiana części wyeksploatowanych bloków berylowych matrycy rdzenia
Budowa i użytkowanie nowych wysokotemperaturowych (1000 °C) sond do badań materiałów
Modernizacja sterowni reaktora, rozdzielni głównych i kilka modernizacji mniejszych systemów w ramach I etapu modernizacji reaktora MARIA zawartego w "Programie modernizacji badawczego reaktora jądrowego MARIA umożliwiającym jego eksploatację po 2027 r."
Druga Okresowa Ocena Bezpieczeństwa (PSR)